Hvis du er interesseret i få den bedste handel i hus hos banken, bør du inden mødet med bankrådgiveren forberede dig med en række overvejelser. Du skal gerne være bevidst om, hvad dine mål er, hvordan du vil nå dem, og hvad du gør, hvis du ikke når dem, før du sidder nede i banken, og skal hive dem op af hatten. Disse spørgsmål kan være svære at svare på, men hvis du er afklaret om svarene, er det nemmere for dig at gennemføre en forhandling med banken, eller blot blive mere bevidst om, hvorvidt du får en god handel eller ej. Det kan være en god ide at skrive svarene på spørgsmålene ned.
-
Hvad er mit succeskriterium for en forhandling?
Hvis du ser optimistisk, men stadig realistisk på, hvad du gerne vil opnå, hvordan vil du så beskrive det? -
Hvad vil jeg som minimum komme ud fra mødet med?
Hvad er din smertegrænse? Hvilke mål vil du ikke give køb på, uden at handlen med banken ikke er til din fordel længere? Noter dig fx en rentesats, eller en månedlig ydelse, som du ikke vil have sat lavere. -
Hvad vil jeg lægge ud med til mødet?
Hvad er dit indledende krav, når du taler med bankrådgiveren? Er det mere optimistisk end dit succeskriterium, for at give dig et spillerum at forhandle i? -
Hvorfor er jeg en attraktiv kunde for banken?
Hvordan lyder de punchlines eller den elevatortale, som du kan bruge til at overbevise bankrådgiveren om, at dine krav er rimelige? -
Hvad vil du give afkald på?
Er der nogle mål eller krav du gerne vil ”ofre” før andet? -
Plan B. Hvad gør jeg, hvis jeg ikke får det, jeg gerne vil have?
Har du andre kort i ærmet? Vil du slække på dine krav? Bede om betænkningstid? Tilbyde banken noget ekstra? Eller skifte bank?