Få en begrundelse på afslaget
Du kan bede forsikringsselskabet om at give dig en begrundelse for dit afslag. Du har ifølge loven ret til at få en begrundelse, og den begrundelse skal være saglig og fair. Det betyder bl.a. at forsikringsselskaber ikke må forskelsbehandle folk på baggrund af det, der kaldes usaglige hensyn.
Ifølge reglerne er det en saglig begrundelse, hvis et forsikringsselskab begrunder et afslag, en forhøjet præmie eller en begrænset dækning med, at du har et mindre godt fysisk og/eller psykisk helbred, som gør, at din risiko for at blive invalid eller dø er højere end normalt.
Hvis du er utilfreds med den begrundelse, du modtager, kan du vælge at klage til selskabet over afslaget og bede om, at forsikringsselskabet vurderer din sag på ny.
Tegn en individuel forsikring i stedte for en gruppeforsikring
Får du afslag på at oprette en gruppeforsikring, kan du i stedet forsøge at oprette en individuel forsikring. Med en individuel forsikring, bliver din helbredsvurdering foretaget på en anden måde end ved gruppeforsikringer, og selskaberne har fx mulighed for at tilbyde dig en forsikring til en forhøjet præmie, dvs. at den er dyrere end normalt.
Ansøg hos andre forsikringsselskaber
Du kan forsøge at købe en lignende forsikring hos nogle andre forsikringsselskaber. Det er ikke alle selskaber, som har lige strenge helbredskrav. Og det er forskelligt fra selskab til selskab, i hvilket omfang de giver et afslag på forsikring eller på at tegne en forsikring med fx forhøjet præmie eller skærpede vilkår. Et skærpet vilkår kan fx være, at forsikringsselskabet begrænser forsikringens dækning, så forsikringen ikke kan komme til udbetaling, hvis dødsfald eller erhvervsevnetab skyldes sygdomme, som var til stede, da forsikringen blev tegnet.
Søg igen om nogle år
Du kan også prøve at ansøge hos samme selskab igen om nogle år. Det kan du, fordi nogle selskaber tilbyder at tegne forsikringer, hvis du kan påvise, at din sygdomshistorik ligger en årrække tilbage. Reglerne siger, at forsikringsselskaberne af egen drift skal yde dig rådgivning, hvor ”omstændighederne tilsiger, at der er behov herfor”. Den sætning betyder bl.a., at hvis du får et afslag på at forsikre dig, så bør forsikringsselskabet rådgive dig om dine fremtidige forsikringsmuligheder. Fx bør selskabet råde dig til at genansøge om forsikringen om X antal år, hvis selskabet sædvanligvis tegner forsikringer, når folks helbredsproblemer ligger mere end X år tilbage.
Klag over vurderingen af din sag
Du kan også vælge at klage. Så skal du først klage til forsikringsselskabets ”klageansvarlige”, som tager sig af dens slags sager. Dit forsikringsselskab skal have en klageansvarlig, og forsikringsselskabet skal oplyse på dets hjemmeside, hvor og hvordan kunden kan få kontakt til den klageansvarlige.
Går du forgæves hos forsikringsselskabets klageansvarlige, så kan du klage til Forsikringsankenævnet.