Om kampagnen "På Røven"
På røven – undgå klatgæld er en kampagne, som via dialog og humor inddrager de unge i alderen 18-25 år i deres egen privatøkonomi. Drivkraften i kampagnen er de unge selv, som kommer med råd og tips til andre unge om penge, forbrug, budget osv.
I 2011-2012 blev der afholdt 8 workshops i hhv. København, Aalborg, Randers, Fredericia, Slagelse, Nykøbing Falster, Svendborg og Holbæk med Karen Thisted og Huxi Bach som værter. Her udvekslede de unge deltagere holdninger om penge og forbrug i hverdagen. På den måde inspirerede de hinanden til at holde styr på pengene, samtidig med at mange fik nedbrudt myten om, at alle unge har gæld.
Formålet med kampagnen er at åbne et forum, hvor unge inspirerer hinanden, og samtidig udstyres med redskaber til at skabe en sund privatøkonomi.
Læs om baggrunden for kampagnen (pdf)
Læs evalueringen af kampagnen (pdf)
"På Røven" på Facebook
Facebook-siden "På Røven" blev lanceret i forbindelse med de fysiske workshops, som fandt sted i 2011-2012. Facebook-siden er sidenhen vokset og er med til i endnu højere grad at skabe et åbent forum for unge, der søger redskaber og inspiration fra andre til at styre alt det med pengene.
På Facebook-siden kan de unge finde gode tips, råd og værktøjer til at få en sund privatøkonomi.
Se de 5 gode råd til at undgå klatgæld
Unge og deres penge
Penge- og Pensionspanelet gennemførte i forbindelse med lanceringen af kampagnen ”På røven – undgå klatgæld” i november 2011, en spørgeskemaundersøgelse af unge 18-25 åriges privatøkonomi. Du kan læse mere om undersøgelsen og dens resultater ved at følge nedenstående link.