Nye tal fra Penge- og Pensionspanelet viser, at langt over halvdelen af unge mellem 18-25 år ikke har forbrugslån, og at næsten 60 procent betaler løbende til deres opsparing. Desværre er der en mindre gruppe unge, der har et overforbrug, som de blandt andet finansierer med kassekredit og dyre afbetalingslån. Der er behov for en ekstra indsats, hvis ikke den finansielt svage gruppe skal ende i en gældskrise.
Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn:
- Jeg er glad for, at Penge- og Pensionspanelet nu med en kampagne gør en ekstra indsats for at hjælpe unge med overforbrug og rod i økonomien gennem mere information, rådgivning og vejledning. Det er vigtigt, at unge får en god start som økonomisk selvstændige, og derfor er det glædeligt, at flertallet af unge er økonomisk stabile. Det er dog samtidig afgørende, at vi ikke glemmer de finansielt svage, som ellers risikerer at få en hård start.
Penge- og Pensionspanelet har igangsat kampagnen ”På røven – undgå klatgæld”, der skal lære unge om økonomi og motivere dem til at undgå klatgæld. Modsat andre indsatser, sigter kampagnen på at komme i dialog med de unge ved hjælp af sociale medier og workshops med Huxi Bach og Karen Thisted som værter. Her udveksler deltagerne holdninger om økonomi og forbrug. På den måde inspirerer de hinanden til at holde styr på pengene, samtidig med at de får nedbrudt myten om, at alle unge har gæld.
Følg kampagnen på www.facebook.com/paaroeven
Se pressemeddelelsen i pdf
Fakta fra analysen
- 67 % af unge har ikke forbrugslån.
- 59 % af unge har opsparing.
- 92 % har ikke optaget lån for at betale regninger.
- 84 % sparer op for at købe iPads, jeans, osv.
Se flere resultater fra analysen
Fakta om kampagnen
Kampagnen hedder "PÅ RØVEN - undgå klatgæld" og ønsker at skabe et rum, hvor unge både inspirerer hinanden og samtidig bliver informeret om redskaber til en sund økonomi.
Kampagnen kører på Facebook og på workshops i København, Slagelse og Holbæk, med Huxi Bach og Karen Thisted som værter. De to er tidligere kendt som værter på P3 programmet "Den løse kanon".
Se kampagnen her:
www.facebook.com/paaroeven